http://www.xmasclock.com/

23 mars 2010

Eko...

Lever just nu i ett Eko tillstånd där jag mer eller mindre hela tiden går med tanken:
ReReRe(Reuse,Reduce,Recycle),har härtills kommit igång med följande:
  • gamla T-skjortor blir lapptäcke i enkel stil
  • högre konservburkar blir till krukor
  • allt som kan återvinnas återvinns(om inte hemma hos oss,hemma hos nån behövande)
  • gamla föremål,som t.ex.en lamppa från 40-talet är nyfixad och hänger i taket.
  • sortera:kartong,papper,bio,glas,metall,batterier,problemavfall,plast...allt har sina egna ställen.
  • shoeboxes,har nytt liv med nytt utseende,i vårt klärum.
Har även märkt att jag tillagar en hel del själv i matväg:
  • egen majonäs
  • egen sylt(från bär jag handplockat själv)
  • saft
  • frukt mos
  • inläggningar(rödbetor,svamp...)
  • bröd
  • småbröd
På sommaren ser min balkong ut som en trädgård,där växer en hel del,och inför nästa sommar skall det utvidgas med potatisodlingen,tänker lägga ner en del potatisar i jorden nära vårt sommarställe...varför inte?Egen potatis är billigare än den köpta,och godare,eftersom man har lite skit under naglarna efteråt:)
Men tillbaks till balkongen,för er som inte är vana vid stora växtligheten på ett litet utrymme kan bli förvånade av vad jag haft där:
  • potatis
  • morötter
  • basilika,även purple basilika
  • persilja och dill
  • rosmarin
  • ärter
  • jordgubbar
  • smultron
  • tomater
  • ruccola och vanlig sallat
Även förståss en hel del blommor,men som sagt utvidgning...nästa år skall där ännu komma en gurk planta,och ju närmare våren vi kommer detso mera händer det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar