http://www.xmasclock.com/

28 juli 2011

svartvinbärsgelé

Igår fick jag plocka svarta vinbär,hemma på kvällen blev det gelé,jag älskar svartvinbärsgelé när man äter hönsrätter!
Jag plockade ungefär 5l,och det belv tre rejäla burkar gelé.

Bra är det om dom är lite sådär halvfärdiga,för då innehåller dom mera pektin,men jag slängde mej på den säkra sidan(fast det var väldigt gelé aktigt redan vid kokningen)och annvände syltsocker,gelén skall enligt mej vara mera syrlig än söt!

Jag silade först igenom bärmassan i ett helt vanligt durkslag(?),men då kom ju en hel massa frön med,så när det var gjort och alla skal räster m.m var borta tog jag ännu blöjtyg och klämde igenom massan i den,sen var det bara att koka ihop med sockret och hälla dom i sina burkar,nu finns det då även gelé i vår matkällare!

2 kommentarer:

  1. ser så gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Kan meddela att det blev det också :) utmärkt till fågel!

    SvaraRadera