http://www.xmasclock.com/

20 december 2011

Julbesök!

Igår måndag,hade jag äldsta sonens hög gravida gudmor på julbesök,med pust och stånk kämpade hon sej upp till vårt hem(höghus utan hiss...),och vi delade lite skvaller och drack glögg och åt lite smått och gott.
Igen en gång missade jag att ta bilder,mest kanske på grund av det att hon inte gillar att bli fotad om jag minns rätt...men kan säga att hon var som vanligt strålande vacker!

Några minuter före följande besök idag(tisdag),hade jag yngsta sonens gudmor på snabb julbesök,och grymt så fin hon var i håret,det skiftade i en underbar lila/mörkröd färg,och hon hade själv färgat det...trodde verkligen det var hos frissören gjort!Hon kommer igen på mellandagarna på litet längre besök,det ser vi fram emot...

Men idag har jag haft besök av Jonna och Malle mina lågstadie vänner,som jag senast skrev om här då di var på besök i somras!
Idag var det ganska samma bjudning som på måndag...några nya sorter hade smugit till..
På övre plan hittas klementin gelé med gräddtopp,tryffel(inte hemgjorda tyvärr),kola godis med smak av butter-vanilla och appelsin,samt knäck-klubbor.
På nedre plan finns kokostoppar,pepparkakor och ryska plommonhornen...faten blev tom ätna så jag misstänker att det var gott!
Jag bjöd även på årets specialitet,den hemgjorda körsbärslikören...och även där kom poitiva kommentarer,Jonna sade att hon som inte oftast gillar körsbär var poitivt överraskad,"detta var gott"!
och till det skulle det förstås skålas!
Presanter gavs och presanter togs emot...
Malle hade satt sin kreativa sida igång då hon kom hem till det södra Finland,så hon gav ett ursött litet pepparkakshus,med en god jul skylt!

Jonna hade med sej en söt vit klocka med hjärtan och stjärnor på,lite klingeling hör ju julen till...och vem vet,kanske julgubben kommer snabbare om man ringer i den?
Imorgon är det en ledig kväll,så som det nu ser ut åtminstone,men säkert hinner nån droppa in med fler julhälsningar,och vist är det bara så trevligt...Julen är kärlek så det ryker om det!
Glada vänner på julbesök
Om någon blev sugen på klementin gelén så vist skall det komma recept:

saft av klementiner,till 6st små shotglas gick det åt 2dl saft!
sila av saften så inget fruktkött kommer med(många gillar inte fruktkött).
Häll i kastrull och koka upp med lite socker efter smak.
Släng sedan i gelé blad som varit några minuter i kallt vatten,(krama lite ur vattnet),jag hade 2,5gelé blad..men läs på förpackningen...
sedan hällde jag bara upp dom i glas och lät dom stelna,först till rumstemperatur och sedan i kylen,jag var ju rädd att dom skulle spricka annars...
Väl stelnade vispade jag till lite grädde och lade det på...
Man kan även smaksätta gelén under kokningen med några nejlikor,eller vaniljstång,bara att låta fantasin flöda!
Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar