http://www.xmasclock.com/

4 januari 2012

Frys tömning

Det är sommar,jag plockar bär,svamp,frukt,ja,allt man kan tänka sej,en del blir sylt,en del blir safter,något saltas annat läggs in på annat sätt,men ändå hamnar en hel del i frysen,och den blir bara mer och mer fylld ju närmare sen höst vi kommer,man köper förstås även hem sådant som är mera för liten slant,t.ex. bacon,bröd e.t.c!

Jag måste ju klara mej över vinter (och ifall jag glömt köpa bacon),för banne mej om jag hamnar köpa något så enkelt som en påse jordgubbar från butiken,ja då skäms jag ju...(mäniskan har ju blivit helt för lat av sej)

Okej,så kommer då vintern,det görs krämer,soppor,såser och allt det där goda...men ändå inte tillräkligt ofta,mittiallt vaknar jag upp "Härregud,det är redan januari/februari,snart är det sommar och nytt skall in..."
Då blir det en frys tömning,stora partier skall ut,och det skall ju göras något av dom också,att slänga är ju att lämna äpplen på träden att ruttna.
Denna gång vid frys tömningen fann jag följande: en halv påse potatis/lök blandning,bacon,mangold och trattkantareller...av det blev det middag och paj,en frestelse av ovannända ingredienser samt paj med bacon,mangold,svamp,kokt ägg som hittadest i kylen,några tomater och en halv lök,och är riktigt nöjd med resultatet...nu ryms där en hel del nytt igen...och jag som inte hunnit till bären änn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar