http://www.xmasclock.com/

28 maj 2012

Häggblomms-saft

Jag får en sån grym känsla av måste då jag finner något nytt,intressant,och naturligt att jag bara måste prova.
När jag tittade in hos Söta saker hittade jag ett recept på syrén saft,men man kunde då byta ut syrénen mot häggblomma...mycket passande då häggen just börjat blomma.
I receptet skulle det vara 1kg socker/liter vatten...jag höll ju på att dö av den mängden så jag lade enbart 3dl/l vatten,och ändå är det grymt för sött...smakar mest lime(fast jag bara har i 1lime...)
 Men snyggt på flaska blev det ;)
Vill ni prova er fram om ert blir mindre sött eller smakar mera hägg,var goda,raportera gärna tillbaka...

Original receptet av Söta saker:
20 klasar Häggblomma
1 kg socker
1 l vatten
30 g citronsyra
2 limefrukter (kan bytas mot en citron)

Skölj blomklasarna och rensa dem så att bara blommorna blir kvar. Koka upp vatten och socker och rör tills sockret löst sig. Rör ner citronsyran. Tvätta och skär limen i skivor och lägg tillsammans med blommorna i en stor skål med lock. Häll över sockervattnet (medan det fortfarande är hett) och låt svalna under lock. Förvara i kylen i 3 dagar och sila sedan genom silduk. Tappa på rena flaskor. Servera genom att späda en del saft med 4 delar vatten.

Bara syrénen börjar blomma skall jag prova den sortens saft...men först blir det väl lite rabarber.

3 kommentarer:

  1. verkligen,men det blev bara så enormt sött :( bättre lycka nästa gång får man hoppas.

    SvaraRadera
  2. Oj va spännande, å jag som har tusentals av syren just nu, då kanske man skulle prova! Tack för roligt blomsaft tips!

    SvaraRadera