http://www.xmasclock.com/

7 september 2012

Fredagstips 7.9.12

Det är högtid för äpplena nu,varför inte plocka in några från gården eller ta med hem från någon annans gård och gör äppelsylt för hela vintern..
Jag gör såhär: skalar äpplena och skär dom i bita(lämnar förstås fröhuset bort),lägger bitarna i en kastrull(min kastrull var 2liters)häller i halv dl vatten,halv kanelstång och låter det börja hetta upp,när äpplena börjar mjukna stampar jag dom med en potatisstamp,man kan även dra över med stavmixer,men jag gillar lite små bitar i..(ta bort kanelstången före om du har stavmixer),smaksätt med den mängd syltsocker som känns bäst,jag hade i typ 1dl...
Skölj rena glasburkar med atamon och häll sedan den varma äppelsylten i,stäng locket genast och förvara svalt...

Äppel går även bra att frysa in,bara att skala och klyfta dom färdigt..om man blir sugen på en äppelpaj mitt i smällkalla vintern är det bara att ta fram äppelklyftorna från frysen och börja baka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar