http://www.xmasclock.com/

15 oktober 2012

Värmande mat!

Det regnar och regnar och ja,regnar,jag har verkligen inget imot detta väder,tycker det är mysigt(och det hör ju till)...men just med sånhärna väder vill man ha dendär härligt värmande och mättande maten.

Jag lade en frusen älgstek(1,5kg) i marinad över natten(annat kött går även det bra),marinaden bestod denna gång av: 
Soja ca.1dl
1hackad gul lök
torkad timjan
torkad chili som jag bara klippte ner,ca en halv kanske...
skalet av 1appelsin och saften
peppar,lagerblad
2klyftar vitlök
2dl öl
olja
Allt fick stå över natten ute på balkongen,det är ju som ett kylskåp där ute just nu så varför inte använda sej av det.
Följande dag tog jag bort steken från marinaden,lade den i en stekpåse med lite appelsinklyftor och morötter,sen fick den vara i ugnen på 150grader i 3,5h,har man en större stek tar det längre.

Av safterna som kom från köttet gjorde jag en gräddig rödvinssås.

lägg i en kastrull saften från köttet
lägg i lika mycket rödvin,låt koka ihop till lite under hälften.
Red såsen med vetemjöl eller majsstärkelse(maizena)så den blir ganska så tjock
häll på grädde tills konsistensen är som man vill.
Servera köttet med kokt potatis och morötterna som varit med köttet...Värmande gott!
Om det blir kvar kött kan man nästa dag göra en "snabb"gryta av det...genom att koka brunsås,skära köttet smått,blanda ihop det med såsen och lägga i lite tärnad inlagd gurka,gör såsen lite tunnare om du har mycket kött kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar