http://www.xmasclock.com/

19 december 2012

Plommon horn,so Russia!

Jag brukar gå på öppna julhem här i stan,det är just runt 6-8st som brukar öppna sina dörrar till sina hem för allmänheten,lite som LWT/LHH,men i en mycket mindre skala..där får man gå och titta och dofta,alla hem är så olika vid jul men ändå mycket stämmningsfulla.

En av mina favoriter är Konungsdammen,där det bjuds på ryska delikatesser av olika slag,och jag är så stolt över att jag fått av husets värdinna plommon horns receptet!

Original receptet ser ut såhär:
500gram smör
250gram grekisk yoghurt
42gram jäst
1,5-1,3kg vetemjöl
blanda,lägg i kylen 1dag,kavla ut till en rund botten och skär sedan i koner,lägg plommon sylt på den tjockare änden och rulla ihop till horn,grädda i ugn tills bruna och lägg på florsocker innan servering...

Ohhoh,vilka mängder...och nu kan jag berätta att denna förklaring är förbättrad sen den jag fick,men jag minns väldigt bra hur Olga stod och förklarade fastän det är 3år sen..

Jag brukar dela allt med 4..så det inte blir överflöd av godsaker,jag tillsätter även vatten si sådär 3-4msk,knådar och lägger i kylen i plastfolie.
Jag gräddar hornen på 220grader tills dom fått färg och lägger dom sedan på ett fat med handuk över..

Av delning i fyra blir det ändå 63 plommonhorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar