http://www.xmasclock.com/

17 januari 2013

Smör

Jag tror på att livet blir bara mer och mer tråkigt ju mer det finns att köpa färdigt,jag menar hallo,det finns färdigt skurna grönsaker för din grönsakstallrik med dipp...varför?

Idag känner jag mej så enormt över lycklig,kanske fånigt att var det över en sån liten sak som att jag gjorde mitt eget smör...men varför inte?! Enkelt som tusan...give it a try..


Börja med att hälla grädde(så fet som möjligt,om du inte får mjölk direkt från bonden,varifrån du separerar grädden så satsa på en 40%) i en bunke,jag tog 2dl,ta fram elvispeln och kör igång på låg effekt.

När grädden börjar vara som vispad grädde,och du vanligen skulle stanna här,fortsätt vispa nu med full effekt...

När grädden börjar få ganska styva toppar är det inte så långt kvar mera..

Nu börjar grädden se mer ut som små gryn,dags att ta ner effekten på elvispeln..
När du minst anar det så skiljer sej fettet från vätskan och det gulnar till sej ännu lite...Voilá du har smör..

Jag hällde sedan över smöret i ett durkslag så vättskan fick rinna av ordentligt,sen tvättade jag smöret under rinnande kallt vatten så all "smutsig" vättska kom bort,det är lite kladdigt men skippa inte detta..

Såhär ser en färdig smörboll ut(en generös deciliter),färskare än såhär blir det inte.
Nu har du möjligheter i oändlighet,du kan låta smöret vara som sig själv,bara smör...eller

  • salta det,efter smak
  • krydda det med olika kryddor 
  • göra vitlökssmör
...ja vad som helst...

Jag valde att enbart salta för det är ju det vi är vana vid.Godare smör får man söka efter...
Nästa experiment blir hårdost...men det får ännu vänta ett tag...

4 kommentarer: