http://www.xmasclock.com/

11 mars 2013

Bröd eller?

Jag älskar bröd av alla de slag,croissanter,batonger,knäckebröd,semlor,jästbröd...u name it,jag är en riktig bread-a-holic,så när jag märkte att min syster som är in på LCHF skulle baka bröd utan dom vanliga ingredienserna,vill säga inget mjöl,inget socker,ingen jäst etc...så steg ju ögonbrynen lite på mej,kan man äta bröd som inte är,ja ni vet,bröd(?)

Det ringde på dörren en fredag kväll och en bit av denna skapelse kom in..nu skulle det testas:

Utseende: liknar bröd,kanske bröd med saffran i..(menar färgen)
Vikt: ganska tungt,lite som ett halvfärdigt vanligt bröd skulle vara..
Lukt: Ostig lukt med en liten fuktighet..
Smak: Man vet ju vad man väntar sej av bröd,och detta var som man säger "något helt annat".

Det smakade mestadels ägg,lite som scrambled egg,med ost,samt lite grynig i konsistensen,kanske även lite på gränsen till geggig.

Jag provade LCHF brödet som så,med lite smör på,samt som rostat,skillnad fanns inte.

I helhet,som bread-a-holic skulle jag inte våga sälja detta i brödhyllan,men kanske ändå någonstans mellan ägghyllan och mjölhyllan,det vill säga att helt fel var det inte,men inte direkt min grej,mest av konsistensens skull.
Jag gör själv en liten egen LCHF variant på "Ris"-kakor,det vill säga att jag vispar hårt äggvita,breder ut den i kakor på bakplåtspapper,svichar in den i ugnen på 200grader tills den fått färg,vill man kan man före ugnen lägga på olika frön/nötter/chilin krossat och sedan äta som bröd/kex till olika pålägg,konsistensen är lite som ris-kakor,enligt mej i alla fall.

Men roligt att prova nya saker,man vet ju aldrig när det kommer imot något man kanske gillar stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar