http://www.xmasclock.com/

8 mars 2013

När det blir vår..

..börjar det gro,okej,visst kan det gro andra årstider med,i.a.f. då vi pratar groddar och smörgåskrasse.
Jag tycker om att äta färska "grönsaker",så att gro lite olika godheter under det vita halvåret är helt vanligt för mej.

Lins-groddar var en ny bekantaskap,och lite krävande för dom skall sköljas 2-3ggr/dag,hållas 3första dagarna i mörker och 3 följande i ljus...men,goda blev dom,fastän min mamma tyckte dom smakade muld..

Ärtskott är även en stor favorit,jag tänker tillbaka till sommaren varje gång jag får i mej ett ärtskott,så gott,så somrigt,så ärtigt...och så enkelt.

Smörgåskrasse,en bekantskap redan från tiden jag ännu bodde hemma,mamma brukade alltid nu och då lägga lite krasse att gro,och det var ju så spännande,domdär små små fröna,det händer ju något,och ganska så snabbt...fast ändå inte på den första timmen,som man som liten hade hoppats..

Groddar av olika slag är ju fullpackade av vitaminer,om jag nu inte blivit lärd fel..prova själva,det är härifrån intresset för grönsaksland börjar.

Allt man behöver för att gro smörgåskrasse,ärtskott och t.ex. solrosfrön är: ett fat med liten kant,hushållspapper,fröna och vatten...det var inte svårt va? Eller råkar man komma över ett groddtråg(te.x från Nelson garden) är det ännu enklare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar