http://www.xmasclock.com/

14 juni 2013

Hur blir det så olika..

Ibland undrar jag hur vi kan se på saker så olika,fundera på så olika sätt..fast det är så lika!
Som tillexempel i en serie med numror där du ska uttala dom två sista nummrorna,där säger en del av oss t.ex. fem sex och en annan säger femtisex.

Eller som med dialekter,beroende varifrån du är uttalar du olika,fastän du är från grannkomunen så blir det redan annorlunda,här säger vi "putetär",medans dom i Borgå säger "potetär"...och inte att tala om pamppas "peron"...och "potaattis" i Helsingfors där allt skall uttalas med högsta finheten.

Och samma gäller även pålägg och toapappret,jag kan inte äta en smörgås som är med pålägget åt fel håll utan att känna att detär lite dumt,ni vet om osten ligger utanpå skinkan..osten skall ju vara under.Eller om jag i misstag gör en semla åt fel håll,så att salladen och pålägget ligger uppåner när jag slänger på locket av semlan...nenej,då skall detändras om,fel är fel...men rätt för någon annan..var skall då smöret vara på knäckebrödet? på den håliga sidan eller den släta?

Med toa pappret är det exakt samma,går pappret längs med väggen kan man inte annvända det innan man svängt det,så att pappret kommer imot en då man drar i det.

Och något som verkligen gör illa är när man hör orden "det är så gammalt ingen vill ha det",där är tankesättet riktigt illa,med traditioner och kärlek finns inget gammalt,tänk vilka minnen det bär med sej,det värmer hjärtat dubbelt så mycket om man köper ett skåp på ett gårdsloppis där försäljaren berättar att det var dennes morfar som byggt skåpet under kriget,att köpa ett skåp på ikea är verkligen inte av samma värde..historier är kärlek och spänning,inte smuts och äckel..

Att vi funderar olika pågrund av olika åldrar är ju helt klart,men att det går tvärtom i tankesättet gör mej förvånad,ett mycket bra exempel kan jag ge från eurovision song contest,där min far var grymt förbannad över det dåliga beteendet vårt lands representant hade,att kyssa en av samma kön är bara självklart fel och borde förbjudas vid lag,medans min härliga barndomsvän som fyller
89år i sommar tykte det är absolut okej,alla har vi rätt till kärlek och bibeln säger så med,därför borde nog alla få gifta sej...i min ålder är det redan helt eller ska vi säga relativt ok att vara gay,så det att en generation många många år äldre är av åsikten att homopar skall få finnas gjorde mej väldigt förvånad,hur olika generationers tankesätt är så olika..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar