http://www.xmasclock.com/

1 juli 2013

Kreativa själar runtom mej

Det var en lördag kväll,då det slog mej,jag är omringad av mycket kreativa personer,inte bara genom släkten men även här jag bor.
I huset söderut bor författaren Carita Liljendahl som kommit ut med några fina böcker..låna gärna hem dem,eller varför inte köpa?

I huset till väster bor konstnären Kristina Elo,som har haft utställningar i självaste Paris,när jag står på min balkong kan jag stanna upp och bara njuta av att se hur Kristina står och gör sina vackra konstverk,att se en konstnär arbeta är något så fantastiskt att jag inte vet hur jag egentligen skall uttala mej..

Även i huset i väster bor en musiker som är mycket känd bland finska personer eller åtminstone av generationer född på 70-talet,bändet heter Tolpat och har kommit till i just denna ljuvliga stad.

Lite norrut bor även så en musiker..alltså hejjsan svejjsan...här bor en massa kreativa duktiga personer riktigt fast i min omgivning,jag är så glad.

Men för att lite dela med mej av godheterna så vill jag bjuda på min version av Carita Liljendahls rabarberpaj.

Mitt recept går lite ut på att man tar vad man har hemma:
rabarber cola paj

425gram rabarber
2dl vetemjöl
1tsk bakpulver
0,5dl socker
2,5dl havregryn
1tsk kardemumma

0,75 grädde
1dl farinsocker
140g smör

Blanda alla torra ingredienser i en skild bunke,lägg i en kastrull grädde,farinsocker och smöret,koka upp
blanda väl och blanda sedan ihop dom torra med dom "våta".
Lägg rabarbern i en ugnsäker form,fördela på smeten och grädda i ugnen 25-30min på 175 grader

Jag serverade denna med vaniljsås.


Godkänt,absolut!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar