http://www.xmasclock.com/

29 augusti 2013

Plommon och Krikon och rosensocker

Telefonen ringde en kväll,jag har fått lov att åka till Eva´s trädgård och plocka plommon och krikon,precis som alla andra år då Eva ännu levde..nästa morgon drog vi iväg,vi plockade så mycket vi ville ha och kom nöjda hem.
Med 10l krikon och ca.7l plommon blir det säkert något gott..

Plommon sylt på ca.1kg plommon:


Jag var duktig och kärnade ur alla plommon före kokning.


1kg plommon kokas sönder med 0,5dl vatten,500gram syltsocker tillsättes och kokas upp i 3-5minuter,skummas av och hälles på rena burkar,förvaras svalt och mörkt.


I bakgrunden syns en del av plommonsylten,i förgrunden en del av krikon sylten..här var jag lat och kokade krikonen hela,och sedan lät jag det svalna,efter att det hade svalnat passera jag krikonen genom ett durkslag så jag fick bort kärnorna,sen kokade jag upp det pånytt och tillsatt socker enligt smak och saft från en citron.


Krikon saft blev det också,enligt detta recept,fast med mycket mindre socker...



Plum in rum,halverade plommon varvade med socker och rom...skall vändas på 2ggr/dag i 2veckors tid,sen är det klart att avnjutas,med glass t.ex eller i en sockerkaka..


Rosensocker.

Igår plockade jag hem garanterat dom sista rosenbladen som finns detta år,för att göra ett eget rosensocker,inspirerad blev jag igen en gång av drottningen på kammebornia,hennes recept på rosensocker är precis som hon beskriver den..prova!


Klar för användning..bara mörkret faller på...


Nu är det bara kvar att göra fina lappar så man vet vad det finns i burkarna.

5 kommentarer:

  1. Du är en liten husmor du :D Man blir själv inspirerad, och det är kanske meningen också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man så får man ispireras,och blir man inspirerad så gör det mej otroligt glad.

      Radera
  2. Vad fint och gott! Och visst är det gudomligt med rosensocker! Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går lite omedvetet och snusar i burken :D så gott!!

      Radera
  3. Hej Hur gör du saft på krikon ? Mvh Petra

    SvaraRadera