http://www.xmasclock.com/

16 september 2013

" Det är så gott att jag kan inte ens prata"

Rubriken,orden en av våra matgäster sade..säkert det bästa man kan höra när man gjort maten själv från början till slut.

Det var lördag kväll,som tack för att Mr.M och Miss H hade kämpat med vår dator i flere veckor bjöd vi på middag,det var varmt ute och vi satt på balkongen och njöt av såväl sällskap som dryck och mat och allt som hör därtill..

Jag älskar att bjuda på sådant som mina gäster troligen inte får annanstans,lite såndärna special delikatesser..

Förrätten blev därmed rökt filé av älg(tack pappa som är en mästare på att röka)på ett mörkt bröd av olika sädesslag med smörstekta kantareller..guuuud så gott det är...


Varmrätten en klassisk hösträtt: Älg gratäng..inte något för er som vill avsmalna men när gott är gott så skall det innehålla äkta grädde och smör.


Och när livet är som bäst,bjuder även naturen på äpplen,äpplen man skall göra allt med,allt detdär som man vill minnas sommaren av senare...till efterrätt blev det något som väcker dom bästa av minnen: "momis ugnsäpplen" med hemgjord vaniljsås förstås.


Gästerna såg verkligen nöjda och belåtna ut och kvällen var mycket trevlig..


Efter att Miss H och Mr.M årkat dra sej upp ur bänken efter all mat och åkt hem satt vi ännu kvar,du och jag och språkade en stund,tog ett glas vin till och sedan..efter allt ätande kom jag ännu med en liten tapas tallrik,där i skenet av alla värme och stearin ljus,tapas..eller egentligen rester och lite smått från vad som blivit kvar,men tapas låter ju så sjuttons mycket finare..


Jag hann knappt räkna hur många skivor rökt älg jag hade lagt upp innan alla redan var uppätna,när gott är gott kan man verkligen inte ens prata..

2 kommentarer:

  1. Oj,Jag vet precis vad du menar!Att just få bjuda på såna delikatesser som man vet att är gjorda med hjärtat <3

    SvaraRadera