http://www.xmasclock.com/

4 september 2013

Vi leker med det vi hittar.

Solen värmer fortfarande,åtminstone fick vi slänga av oss ett lager med skjortor där vi satt vid skogsbrynet och knäppte av torra kvistar,sökte kottar och med spänning tittade vad vi får ihop av bara dom två.

En stund senare hade vi framför oss en liten bondgård bestående av två grisar och en flock får..men dom rymmer juh...äldre sonen sprang tillbaka ner för den lilla branten för att hitta passande kvistar till gärdsgårdar och vips var dom alla vallade in och kunde int rymma mer,dom fick gräs att äta och till jul skulle dom slaktas,grisarna alltså,precis som det är på landet där vi söker mjölk.



Grisarna hade försvunnit sen vi senast var där och jag vägrar att försköna till det när det gäller mat,barn skall få veta hur maten kommer till bordet..och det bekom honom inte alls,lika var det med mej när jag var liten,att vara med på slakt från början till slut var som vardags grejjer..

Ni tycker kanske jag är brutal som låter mina barn få höra sånt,men hellre ger jag dom en ärlig bild så dom är beredda..inte en bild där köttet kommer från butiken och man har aldrig gjort något blodigt för det...förr klarade man av ärlighet,varför inte nu?

Men tillbaka till skogskanten och med solen i nacken,där det hörs "mää och Bää" och en massa grymtande,där hade vi nu det vi hittat och gjort något av och det var minst lika roligt om inte roligare än alla köpta leksaker.Tänk va roligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar