http://www.xmasclock.com/

1 oktober 2013

En klassiker,en god klassiker!

Jag ville göra något som smälter i munnen,något man verkligen vill ha mer av,något som alltid tar slut "för tidigt",barndomsminnen och illamående...jag tänkte på chokladbollar,man åt av dom tills man ville kräkas och ändå skulle man ha tagit till..hur var tanke sättet riktigt?

Det är jätte länge sen jag gjort chokladbollar så det passade perfekt inför födelsedags firande nr.1 imorgon (nr.1 syftas till att jag åker ner till min härliga barndomsvän Lisa och firar där eftersom hon inte mer årkar gå i våra miljoner trappor för att komma upp till oss..)
Så jag packar ihop lite smått och gott och bjuder henne på kalas hemma hos sej..



Choklad bollar (med rom):

100gram mjukt smör
1,5dl socker
3dl havregryn

blandas ordentligt till en tjock massa,sen blandas rästen i..

1tsk vaniljsocker eller 4droppar vanilj essans
3msk kakao (ögon kakao helst)
1rejäla msk kall espresso kaffe
(5droppar rom essans för alkoholfri version eller en skvätt äkta rom,detta kan uteslutas för en mera barnvänlig variant)

rulla massan i bollar och rulla bollarna i kokos,ställ kallt nån timme...försök att inte gå å sno en nu och då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar