http://www.xmasclock.com/

21 november 2013

Det är inte pengarna du lägger ner,utan själva tanken som räknas.

När julen kommer börjar pengarna försvinna,det finns många som hellre skippade julen för det blir så dyrt,detta begrepp förstår jag inte riktigt eftersom jag lägger en budjet på julklapparna och håller den..att planera är halva vinsten lixom.

Jag fixar julklappar årligen till ca.25personer och till tjugofem personer har jag en budjet på 125€,det vill säga 5€ per person.
Ibland hittar jag något till nån som kostar 2€ och då har jag 3€ extra ifall det kommer något imot som är lite dyrare än dendär femman i ett senare skede.
Tanken är den som räknas,inte det hur många slantar du lagt ner.

Så hur gör man när det blir så billigt,jo man tänker på miljön och handlar det mesta på loppis,man kan hitta sprillans nya saker för bara några ynka cent om man har tur,men det gäller förstås att lite veta vad man är ute efter eller så råkar det bara uppenbara sej framför en i rätt tillfälle utan någon vidäre tanke.

Iår har det t.ex blivit:

1st LP skiva för 2,50€
2st nya pussel för 50 cent
ett ljusfat för 2€+ ljus 10cent
4st skedar för 1€ som sedan kommer bredvis burken till den hemgjorda sylten,vilket då blir 1sked/burk=25cent/pers

för 4personer skulle budjeten ligga på 20€..med det jag hittat ligger jag nu med min budjet på Plus 14,65€..sylten jag gjort kostar förstås ingenting i mina ögon för bären plockar jag själv och sockret till sylten under 1€ så..ja,på plus är jag..

Vill man inte gå in på ett loppis kan man även fynda via nätet,på Huuto.net eller Tori.fi,gör man själv gåvor av återvunnet material är det också garanterat hemmåt...
Och har man många sådana "som redan har allt" ja då tycker jag man deffinitivt skall satsa på något ätbart,hembat eller så...bara att låta fantasin flöda och hålla sej för att inte göra av med en massa fyrk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar