http://www.xmasclock.com/

25 november 2013

Ljus i vårt hus..

Domdär stumparna av ljus,stearinljus..man slänger ofta bort dom när man tycker att dom brunnit tillräkligt och det inte mer går att bränna något på dem.
Jag har sparat alla mina sen förra jul och nu blev det nya ljus av dem.Återvinning to the max.

Det man behöver:

En kastrull man inte har till något viktigt mer
mjölkburkar
veke(finns att köpa på hobby butiker)
en tyngd(mutter,skruv,sten...)
en träpinne


Jag har en gammal aluminium kastrull som jag alltid haft för just ljusstöpning,jag slängde ner alla vita stumpar,allt från kronljus till blockljus till värmeljus.


När det smält ner blir det en massa små stumpar av veke kvar och vad det nu funnits i dom gamla ljusen,dom fiskar man bara ebkelt ur på ett papper med en träpinne som man inte behöver till något annat.

en skruv i ena änden av veken
Sen ville jag göra blockljus av massan så jag lade en ny veke med tyngd nertill i några ner klippta mjölkburkar,knöt fast veken i en träpinne och hällde sakta i själva stearinet.


Jag hade också en massa färgade stumpar,hade först tänkt göra lite randiga ljus men årkade inte vänta att det hade stelnat den vita massan först...


Jag hade tänkt låta dom stelna innomhus,men eftersom jag var hos mamma och gjorde detta så lade jag ut dom på trappan istället..det gick lite fortare men...


..Troligen fick den vita massan någon chock fetrsom den sprack lite i kanterna och när jag skulle riva loss mjölkburken så föll det lite bitar bort,den med färgade ljus klarade sej bättre men den var ut från första stund..

Bitarna som föll av hamnade ner i burken för ljusräster igen,så nästa år blir det väl mer ljus igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar