http://www.xmasclock.com/

5 november 2013

Spill vecka 4.11-10.11

Denna vecka håller vi spill vecka här i Finland(läs om det på FB på finska),ett försök på att få minskat på all den mat som vi slänger iväg,att ge maten en extra tanke innan den hamnar i Bio kärlet.



Vi finländare slänger runt 24kilo mat i året per person vilket motsvarar si sådär 125€ från din sida och 125€ från min sida...och hur många finländare är vi?..
I denna kampanj har en hel del stora firmor kommit med för att inte bara försöka undvika att slänga mat men även för att visa vad man kan göra av maten,att ge råd är en av dom bästa sakerna som finns,med är bl.a. Arla Ingman,Atria,Raisio,SOK och WWF bara för att nämna några få..jag tänker testa mej själv,hur lite hamnar i bio rosken denna vecka? prova du med..och kom ihåg,det finns en massa man kan göra av det som blir kvar.

Idag blev det Hönssoppa..hönsbuljongen hade jag kokat tidigare och frusit in såhär:

Det skulle bli hönsfrikassé och innan man slänger i grädde och hela faderullan i det goda hönan har kokats i så tog jag tillvara buljongen därifrån,sila bort morötter och kryddor och fryste in en del...inge underligt med det.

Idag tog jag ut buljongen från frysen,tinade den och kokade upp den tillsammans med:

3st Potatisar
halv batat
halv kålrot
en morot

alla skalade och tärnade eller skivade,hur man vill ha det.

när alla rotsakerna börja bli sådär semi mjuka lade jag i tärnat hönskött och persilje stjälkar.

när hönsköttet är genom kokt slängde jag i lite grädde och majs och lite finklippt persilja..inget svårt bara det som fanns hemma.


Blir det halva smörgåsar från frukosten,ja med mina barn blir det..dom kan man bryta lite mindre och lägga ut till fåglarna..eller brödkanten som står torr,kan man riva och vips har man sedan ströbröd.

Får se hur det kommer gå för oss,kanske vi blir igen lite mera medvetna tack vare denna lilla roliga grej..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar