http://www.xmasclock.com/

11 december 2013

Jordgubbs soppa,en sommar känsla mitt i vintern.

Jag fixar alltid så mycket jordgubbar till frysen under sommaren att jag kan ha känslor av sommar mitt i vintern,det behövs tycker jag,när vi sitter i vinter mörkret och känner hur det river i knutarna mitt i en snöstorm..att koka jordgubbs soppa är nog det bland det trevligaste som finns.

1l frysta jordgubbar
en halv vaniljstång urskrapad
lite vatten
socker efter smak

Låt jordgubbarna tina under natten i en kastrull,tillsätt följande morgon vaniljstången och dom urskrapade fröna,en skvätt vatten och koka upp,när det kokar lägger man i så mycket socker man vill ha(jag vill hellre ha jordgubbssmak så jag har i ca. en halv deciliter till en deciliter).

När sockret smält mixar man sönder bären,skummar lite om det behövs och häller på ren flaska eller burk,ställ kallt och förbruka innom en vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar