http://www.xmasclock.com/

8 juni 2014

Rabarbersaft

Jag plockade hem rabarber lite mindre än jag skulle årkat bära men jag kände att det skall nog räcka.
Jag hade tänkt koka till det så som jag brukar(ni kan läsa om det HÄR) men så hade jag en hel del annat också som skulle fixas så jag tog fram den bästa som finns,mehu-maija,min är inte av aluminium så att koka rabarbersaft är möjligt..

Man tar fram sin mehu-maija,häller vatten i behållaren längst ner,lägger på följande behållare(dit saften kommer att rinna) och sedan ställer man på den sista behållaren var alla hålen finns..där i lägger man rabarbern i bitar,lägger på plattan och så lägger man förståss en kastrull under slangen där saften kommer att rinna ut..



Jag fick ändå ganska bra med saft,7liter blev det,äldsta sonen fixade till lite snabba eticketter och nu är dom i källaren..


Det roliga är dock att prata saftkok...till mina sju liter saft har jag under ett kilo socker,medans en kompis har fem deciliter/liter saft...jag gillar det lite surt och med smak av huvudingrediensen,medans jag upplever det mera som socker dricka när man öser i massvis socker och att själva huvudsmaken försvinner..alla har vi olika smak,vilket gör det så roligt.

Men mera saft kommer det att bli,skall söka lite mer rabarber och koka rabarbersaft med vaniljsmak tror jag...någon som provat?

2 kommentarer: