http://www.xmasclock.com/

19 september 2014

Hösten,en dröm om doft,framtid och tillbakablickar.

När hösten kommer känner jag ro,allt börjar lugna ner sej,kanske jag känner det enbart för att jag bor i en liten stad där allt faktiskt lugnar ner sej när sommaren är slut eller är det något i luften?

Jag går på gatan,löven faller sakta ner,en vind pust drar förbi och det prasslar till i dom redan torkade löven som ligger på marken,en doft av nyklippt gräs kommer med vinden,någon klipper ännu en gång innan hösten..kanske han vill ha en sommar känsla?


Det blir fukt och med fukten kommer mera höst,mera dofter,mera känslor..mina barn kan knappt vänta att det ligger tillräkligt med löv på gården att vi kan kratta ihop dem och hoppa i dem,dofta på dom när dom faller ner i ett regn över oss.

Jag drog upp dom sista morötterna,doften av fuktig jord på mina händer blandat med den söta doften från morötterna...det är höst.

Jag tog med mej hem en av mina solrosor,jag älskar solrosor,solrosor är den nästsista färgklicken innan allt är borta inför vintern,jag lämnar alltid några kvar,mest för att själv få nya frön till nästa sommar men även för fåglarnas skull...bara positivt,bara sådant du kan göra på hösten.


Jag plockade hem äpplen,dom flesta låg i det morgon fuktiga gräset,våta och vackra i form och färg,jag skall koka saft på dem,saft jag kan bjuda på när vi får besök och vi kan drömma om doften av äppel i alla dess former,i blom i kart i första tuggan av ett nyfallet äppel..

Hösten är så vacker,hösten ger mej så mycket.


2 kommentarer:

  1. Ja, vem minns inte de stora lövhögarna från barndomen! Så härligt det var att böka och hoppa i dem :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. måste erkänna att jag nog lite smyg ligger i dom ännu också :D

      Radera