http://www.xmasclock.com/

25 oktober 2014

Lördags trött och fantastiskt frukost

 Det tar ibland jätte länge att bli sej själv igen efter en ordentlig förkylning och oftast när själva förkylnings symptomen har get med sej har man ännu kvar av dendär olidliga hostan som håller på att spränga ens huvud.

Igår på dagen hostade jag så hårt och länge att det rev till i min nacke,den blev helt stel och kalla kårar drogs ner genom hela min kropp och i samma veva spräckte jag ett blodkärl i näsan,fantastiskt så talented man kan vara..

Men bara för att man är sjuk betyder det ju inte att man kan äta gott  med såväl ögonen om inte munnen ger så mycket för pengen.

Färgsprag gör mäniskan lycklig,erkänn!!! visst blir ni mycket gladare att se på denna bild i färg än om den skulle vara svartvit...right...mat ger mer i färg..


Detta är alltså lördags frukosten ni skådar.Jag klarar inte av att stiga upp innan solen på en lördag i oktober(eller andra månader för den delen heller) så att baka gott till frukost är ytterom listan,men guud så gott det är med nybakt ändå.

Jag kalljäser hellre,alltså gör i ordning degen kvällen innan,bakar ut den och lägger semlorna(som det blev enna gång) på ugnsplåten och låter dom sova i kylen under ett fktat täcke över natten,på morgonen är det bara att vrida igång ugnen och slänga in dom...gott,enkelt och så härligt.

Mina frukost semlor(övernatten jästa)

 3dl ljummet vatten
2msk olja
25 g jäst (torrjäst går bra)
1tsk salt
1tsk socker eller honung
2dl havregryn
1dl skalade solrosfrön
ca.5dl vetemjöl

följande morgon lite ägg till pensling och valfria frön att lägga på.

Blanda allt till en smidig deg,rulla ut till runda semlor eller avlånga subs,lägg på en plåt beklädd i bakplåtspapper,fukta en kökshandduk och lägg på,ställ hela plåten in i kylen.

På morgonen: Ta ut semlorna,pensla dom med ägg och lägg på lite frön om så önskas,ställ dom i ugnen på 170grader,(gärna redan innan ugnen kommer upp till 170) tills dom blivit gyllenbruna ca.20-25min.

Avnjut nygräddade med smör,marmelad ost...

2 kommentarer:

  1. Så fint att bli bortskämd, eller låta sig skämmas bort, med så där lyxig frukost! Mums!
    ... och usch... hoppas jag slipper förkylningen i år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att förkylningen inte kommer ikapp dej..inge vidäre måste jag säga :(
      Frukosten är det bästa målet på dagen tycker jag..och inget att klaga på när det blir vackert tilika :D

      Radera