http://www.xmasclock.com/

17 april 2015

Vår och sommar på burk

Fjärilar är väl ett riktigt vår tecken,det finns inget som är så fint som när den första citron fjärilen flyger förbi och ju längre in på sommaren desto fler arter kommer tyst flaksande.

När jag var liten och mina morföräldrar ännu levde,blev jag ofta bjude på havrekex,momi hade alltid havrekex hemma,men det godaste havrekexet kom ändå från burken som fanns i deras sommarstuga.

Den underbara blå burken,fylld av fjärilar,det var sommar,solen sken,måsarna skriker och vågorna kluckar i stranden,det doftar små fuktigt när man kommer barfota springandest i gräset och in genom dörren,in till köket med röda 70-tals stolar,orangea väggar och röda skåpdörrar och där på höger sidan av det vita kylskåpet där inne fanns kexburken.


Förstås måste man alltid fråga först om man får ta ett kex och såklart fick man det eller kanske man skulle vänta till efter maten,mofi hade just varit ute och lagt näten,kanske det blir fisksoppa till middag..barndomsminnen så det knakar..


Burken är en Hangö kex burk,dom verkligen kunde..eller noh,förr kunde dom flesta,allt var utsmyckat och snyggt..


Fjärilar,varje gång jag öppnar denna burk och tar ut ett havrekex kommer jag att känna momi bredvid mej,med sitt vita hår och leendet på läpparna,nästan som i hangö kex logon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar