http://www.xmasclock.com/

25 maj 2015

Dethär med att odla

Jag har alltid gillat att odla själv,i trädgård eller på balkongen,i växthus eller i krukor,det har inte spelat någon vidäre roll,så länge som det bara blir till.

Nu när vi bor med gård har vi ju stora möjligheter,och som tur var här ju redan ett växthus när vi flyttade hit.


Snabbt köpte vi odlingslådor och började fundera över hur allt skulle bli.
jag grävde ut mulld från växthuset,krut torrt och näringsfattigt,sen bytte vi lite glasrutor som gått sönder och lade in en ny trä-sockel(den förra hade ruttnat bort helt),sen var det bara att börja tvätta och skura.


Innuti såg det ganska bedrövligt ut,tomt och tråkigt,men planerna skred på och en vecka senare blev det inskaffat lite virke,så att "lådorna" innuti växthuset skulle komma till.


När man flyttar in någonstans var det bott folk tidigare kan man garantera sej att hitta saker omkring sej,jag hade turen med tegelstenar,dom var lite här och var och dom blev ju perfekta till den rustiska stilen jag ville ha..

På bilden ovan ser ni yours truly i full fart,på bilden nedan ser ni hur det såg ut någon timme senare,här fattas bara sanden som kommer mellan tegelstenarna.


Och hopp vips,sanden hade vi också på tomten,några stenplattor hittade jag också som var nergrävna i gräsmattan,dom kom nu på yttresidan av växthuset,efter att denna bild blivit tagen har jag ännu tvättat av tegelstenarna ett varv så färgen kom mera fram igen.


Nu finns där redan körsbärstomater,slanggurkor,två olika sorters chilin,majs,broccoli och vattenmelon..hoppas dom klarar sej och vi får nån skörd.

2 kommentarer: