http://www.xmasclock.com/

9 september 2015

Gurkinläggning

Detta år blev det två olika sorters gurkor,nämligen frilandsgurkor samt vanliga slanggurkor,frilands sorten är ju den som man lägger in för det mesta,endera i saltlag eller i ettickslag,vilken föredrar du?



Efter att man lagt in dom skall dom stå och dra sej i 2veckor innan man kan äta dom,vi klarade av 12 dagar så bara måste vi öppna en burk och gud så goda,lycka! första gången jag gjort detta och nöjd är jag minsann.



Jag gjorde en lag på:

3dl etticka
4dl vatten
3dl socker
0,5dl salt
dillkronor
kryddpepparkorn

Tvätta gurkorna rena från muld och smuts,ta bort alla piggar,skiva eller låt dom vara hela,lägg i burkens botten några dillkronor,rada i gurkorna och nogon dillkrona mellan varven,kanske någon lökring råkar slinka med också eller svartvinbärsblad,häll sedan på den varma lagen som kokats upp med alla ingredienser,lagen skall täcka gurkorna.Ställ kallt och låt dra i två vekcor.

2 kommentarer:

  1. Jag är ingen gurkfantast, men saltgurka är gott i hamburgare och på mörkt bröd med ost, medwurst och sånt.
    Fint att du gör så mycket själv, tar till vara från trädgården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar gurka,och just nu sitter jag faktiskt med en rågbrödsskiva med ost,metwurst och den inlagda gurkan på och äter,gott!

      Radera