http://www.xmasclock.com/

7 oktober 2015

Soltorkade tomater utan sol(?)

Det fanns ännu kvar tomater,några jag hann ta in innan frosten gjorde dom sista till isbollar.

Och har man för mycket av något hamnar man att vidga sina vyer,hitta på något nytt och prova..

Jag tycker massor om soltorkade tomater,med en grillad biff på sidan om eller på en pizza,namm,så varför inte då prova att själv göra dom?soltorkade tomater i ugnen.


Jag började med att dela på alla tomaterna,hade ca,1kg,endera direkt i halvor eller dom som var lite större i fyra,utradade fint på en ugnsplåt svischade jag in dom i ugnen på lägsta plan i 100grader med ugnsluckan på glänt.


Efter 2,5h tog jag ut dom och knackade igenom varenda en med en gaffel för att få ut vätskan från dom lite snabbare,sen in igen för att vänta "när blir dom nu torra?"


Det tog tid,lite på 5h var dom i ugnen,några blev lite mörkare än dom andra men dom var inte så mörka som dom ser ut på bilden dock..

Sen var det bara kvar att varva dom i en glasburkmed vitlök och några kvistar rosmarin,när det blev fullt hällde jag på ekologisk olivolja och ställde den i kylen,sen vet jag inte riktigt hur länge dom skall dra sej,men bråttom har jag inte,öppnar dom sedan när den rätta biffen sitter på tallriken och väntar :)


2 kommentarer:

  1. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Du är uppfinningsrik och jag beundrar dig för att du tar allt till vara och fixar så fina grejer! Nu har jag fått upp stjärnorna. Jag hängde dem inte i fönstret för jag tänkte att jag inte kan se dem lika bra där. Nu ser jag dem hela tiden, för jag sitter ofta i soffan och läser, skriver, ser på tv osv. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahhaa,man har inga val när det flödar i saker och ting,man bara måste komma på något nytt😊 Tittade in hos dej,bra plats blev det verkligen för stjärnorna!!

      Radera