http://www.xmasclock.com/

2 december 2015

Kopp eller utan kopp?

Skeptisk var jag,skall det funkka?skall det hålla?skall det gå?

Jag har överträffat mej själv och provat "the mooncup" alltså menskoppen,kuukautiskuppi på det andra inhemska språket.

Tamponger är så vanliga likaså bindor,man blir introducerad till dom först,ingen pratar om andra möjligheter,det är Tampax eller Libresse som gäller eller vilket märke man nu känner för..and thats it.

Jag försöker göra små val i livet som i sin tur ger naturen en liten chans(jaa,jag vet en mycket liten men det börjar med små saker).

Jag läste några få rader om menskoppen online efter att jag av en slump råkade på den när jag bläddrade runt på Ruohonjuuri´s hemsida,blev lite små intresserad och ja..3veckor senare klickade jag hem en Lunette till mej.

Så nu redan kan jag tänka mej att ni sitter och frågar er,Hur i he*vete funkkar det?


Låt mej börja med början..För att få in den skall den vikas,böjas och så skall man försöka få den på rätt ställe med vaccum som slutresultat.Gick det bra? Tro mej,ALLT behöver lite övning,så även denna lilla grej..fick nog sucka ett par gånger och pröva om och om men sen,när du väl fattar galoppen så är det lätt som en plätt.

Håller den eller går jag mittiallt omkring röd mellan benen?
Av nästan 20års erfarenhet måste jag säga att jag har aldrig känt mej så trygg i hela mitt liv.Oftare gick jag på toaletten och kollade med tamponger eller bindor än vad jag gör med koppen,jag kan vara en hel dag på jobb utan att kolla det minsta,när den sitter på plats kommer inte en droppe förbi.

Den finns där,men du vet inget om det,man blir så van att det inte är sant och silikonet gör att den är flexibel,skulle jag slå kullerbyttor och göra spagat skulle jag inte ha en aning om att den hänger med.
Har man oturen och läcker riktigt ordentligt några dagar så är även koppen det bästa valet,inga problem har uppstått.



Blir det inte svårt i längden? En fråga jag funderade på,men jag kommer inte på något som skulle göra de svårt..
För att tömma koppen tvättar du först händerna,vilket är helt logiskt,tar tag i tappen som finns undertill och på så sätt hittar du bottnen på koppen,nyper fast i den och drar ut den,sitter du på toaletten är det bara att tömma innehållet dit,skölja av koppen med kallt vatten och lägga den tillbaka på plats.I duschen lika enkelt,simpelt!

Hittade ingen i Euro,men man fattar ju pointen.


Du kan ha koppen i dej i nästan ett halvt dygn,det kan man inte med någon annan binda eller tampong,tänk er:
Vaknar upp på morgonen,tömmer den från natten och sen iväg på jobb,från jobbet till butiken,från butiken och söka barnen,hem,koka mat,städa,hänga upp byket,ta tag i kvällstidningen..och sen tömma den följande gång,går det med något annat?

När periorden är slut kokar du den i vatten och förvarar den i en påse som medföljer,sen väntar den i skåpet på dej tills nästa månad.Enkelt!



Men huj vad äckligt med blod överallt,värsta mord scenen,det tror dom flesta,men för det första det är rent blod,det är du och det är sånt man bara tvättar av om det råkar komma lite på fingrarna,grymma daar alltså så hemskt...

Det som jag gillar mest,när man märker att "neeej nu börjar det igen",då behöver man inte rusa i skåpet för att kolla,har jag allt så jag klarar mej till morgonen?eller måste jag åka till butken nu? Allt är klart för flera år framöver.

Inget rosk,inga onödiga utgifter,ingen irritation,bara enkelt,rent och naturvänligt.



Varsågoda!..no strings attached!!

3 kommentarer:

  1. Väldigt intressant inlägg! Du borde dela dem på Facebook, men du kanske inte är med där? Det här och mycket annat du skriver vore SÅ värt många läsare. Inte för att jag vet hur många du har, men ibland tycker jag att bara jag kommenterar... kanske folk är blyga i Finland och inte vågar skriva kommentarer...
    Det där med mens har jag inte problem med mer :-) NÅT bra med att vara 50-plussare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På fb har jag en skilld sida bara för bloggen(utöver min egen) där inläggen delas ut,där finns ibland nån som vågar sej på gilla knappen men här på bloggen vågar typ ingen kommentera vilket verkligen är lite lessamt,men blyga är väl en del,har ett riktigt bra antal besökare per dag men väldans dåligt med kommentarer..skulle gärna få vara fler..det är ju sådant som sporrar :)

      Blir väldans glad då jag ser att det kommit en kommentar in :D

      Tror nog alla väntar på den dagen mensen är history..

      Radera
    2. Hahaa ja... den som har barn och inte väntar på att få fler kan ju tycka det är kul då mensen slutar, annars behövs den ju :-)

      Och tänk att folk ska vara så ängsliga att dom inte vågar kommentera, jag har efter många år börjat få ganska mycket kommentarer på min blogg, men jag tror det i viss mån krävs att man är aktiv kommentator själv.

      Radera