http://www.xmasclock.com/

19 december 2015

Nu är det Ljus(t) här i vårt hus.

Snön lyser med sin frånvaro,det bara regnar eller duggar jämt,dendär äkta gemytliga jul-känslan är någonstans på språng och man känner sej lite dabbig.

Då om någonsin är det bra att ta fram ljus,massor av ljus.Ljusen ger en sån mysig känsla,värme och hopp i mörkret,vi har flera olika ljus uppsättningar,vissa är absolut till för att brännas,andra bara för att ge en liten skön känsla av jul..


hyvelbänken(som nu flyttat från köket) finns fem stycken underbara värmeljus skålar,två av Iittalas kastehelmi och tre stycken underbart vackra nypatinerade glas skålar.


På köksradion finns ett husfynd,en gammal trä ljusstake som håller dom minsta av ljus,denna vet jag inte om jag skall våga bränna i,för den är så liten och söt att man vill inte att det skall hända några missöden.


På köksbordet,till frukosten,mellanmålet och middan samt kvällsmålet,vid juletid tänds sällan taklamppan,här är det stämmning i högsta grad och alla ser så extra mjuka och snälla ut i ansiktet.


På trappan,så länge den varar i detta regniga julväder,islyktan,äldsta sonen tykte den var jätte vacker då han kom hem idag,"det ser ut som det snöar.när man tittar från sidan mot ljuset"-sade han..


Den gamla vackra,en sådan ljusstake hade min gamlamofi gjort,någongång innan 1912 då han steg på Titanic,den har min mamma,men jag hittade en nästan exakt replica på loppis för ynga euron förra året och tog hem den..


Den årliga köks-kransen med ljusen,dessa ljus tänds icke,för jag skulle säkert glömma bort dom,men dom finns där och ger det lilla extra till kransen.


Advents-staken på takkan,i enkel skrud påminner oss om veckorna som blir bara mindre och vips tänds det sista ljuset och det är riktigt påriktigt jul.


Ljusstakarna från i somrast har nu blivit upphämtade till takkan dom med och har nu värmeljus i sej.


I hörnet av ena rummet finns det hängande glasbollar,i dessa finns det mera värmeljus och bilden visar inte nära på hurudan mys-faktor det är här..men jag hoppas ni kan tänka er.

2 kommentarer:

  1. Levande ljus är bara så härliga!
    Men man måste ju vara försiktig med dem.
    Glasbollarna med värmeljus är extra fina, islyktan likaså!

    SvaraRadera