http://www.xmasclock.com/

31 augusti 2016

Sylt och saft så det räcker

Sensommar och höst,det är då livet känns som rikast då det gäller matvaror,trädgårdslandet dignar av godheter som man hamnar vänta på just tills denna årstid.

Våra äppelträd har gett så mycket äppel detta år,men tyvärr har även "muumiotauti" tagit över hälften av skörden(muumiotauti är dendär som äpplena ruttnar på trädet ocg blir som mumier med vita prickar)..och måste medge att jag inte lyckats vara så aktiv att jag skulle plockat bort dom drabbade och säkert därför blev skörden vad den blev.


Men icke att sucka över den saken,det blev ändå fyra liter äppelsaft och sex burkar med äppelsylt.
Just nu har vi alltså saftat 20liter saft som skall spädas ut inför vintern,mesta dels vinbärssafter men även blåbär.


Några äppel tror jag ännu att jag kan få tag i och göra lite mera sylt,för äppelsylt,det är gott det.

Alla äpplen blev ju inte till sylt och saft,jag har även gjort en äppelkaka och så har vi ju mumsat i dom direkt också.


Doften som sprider sej i huset då man kokar äppelsylt är väl ändå en så trygg och varm doft som man nog får söka efter för att hitta,om ni inte redan har kokat en eller två burkar sylt så skall ni absolut göra det.


Världens enklaste äppelsylt görs såhär:

skala och skär bort fröhuset av äpplen
skiva och lägg i kastrull
häll i lite vatten,kanske sådär 1-1,5 dl

Låt koka upp så att äpplena blir mjuka,rör gärna om så det inte brinner i bottnen.
Stamppa med potatis stamp äpplena till mos,eller råkar man ha en passeare är det behändigt det med.

Tillsätt socker enligt smak(har man ca.10 äpplen brukar jag ha i ungefär 3dl syltsocker)

Låt koka upp igen och häll över på välrengjorda burkar,stäng locket och ställ kallt. 

2 kommentarer:

  1. Du är superduktig på att ta till vara allt!
    Lokalt producerat är ju så inne nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar stort äppelsylt och saft så det är nog ett måste,samt barndomsminnen såklart!

      Radera