http://www.xmasclock.com/

21 mars 2017

Äntligen, men i väntan på den rätte.

Ett litet project har igen en gång blivit klart (nästan),jag har väntat länge på att få berätta om detta men eftersom vi ville ha det som en överraskning för vänner och bekanta ända tills äldsta sonens födelsedags kalas så har jag hamnat hålla tyst,men NU..nu får jag berätta.

När man flyttar in i ett hus som någon annan haft före dej själv så är det klart att det är inte en vit tavla att börja ifrån,färgerna är redan utspridda och det är fast i dej om du gillar färgvalet eller vill börja färga om.

Köket,ett ställe man gillar att vara,ett ställe där det skall kännas som ditt eget,ett ställe där det sjunker en hel del pengar om det skall ändras om.


Låt mej visa er vårt kök. Ett 70/80 tals kök i en gräddfärgad nyans,med rediga trälister till handtag,slitna på sina ställen men funktionella.

Ett nytt kök kan kosta allt mellan 5000-30 000€ beroende på kvalité och utstyrsel,Nej säger jag,ett kök kan vara billigare,om du redan har ett.

Fram med sandpapper,målfärg och lite andra små prylar.



Alla handtagen fick sej en mörkare träd känsla,lite oljad teak kanske..bara med hjälp av sandpapper ,brunfärg av minsta burken jag hittade och en svamp,sakta duttade jag på och drog tillika.


När dåtiden kommer på besök.

Jag började också riva tapeter,för hela projektet kom igång då vi var på kryssning och jag hittade av en slump snyggaste tapeten i sverige.
Bakom den nuvarande underliga tapeten fanns originalet från 50-talet,så synd att man först målat på med en baby blå färg och sedan tapetserat med en tapet som var en hud likannde färg med små små trianglar lutandest mot varann,men,tiderna förändras,så även smaken.


Naket och jätte råddigt.


Men efter detta skede är det ju bara roligt att få börja hänga upp dom nya tapeterna.


Och när tapeterna var uppe satte fästmannen dit halvpanel.


 Sedan var det så gott som färdigt,med nymålade dörrar också,här blev det en liten miss i början då jag också hittade färgen i sverige,
men väl hemma och påmålad såg den blå ut,för vi har inte så mycket starka ljusrörslampor i köket som det är i en affär,så ljuset bedrar kan man säga.
Det blev att på hemma plan köpa ny färg,men vad gör det,den andra färgen kommer att komma till följande projekt som ligger och väntar på inspirations tillfället.


 Om ni tittar noga från en bild längre upp så ser ni att även kylskåpet flyttat plats och köket blev massor större i känslan genast.


Bara några få grejer skall ännu ändras/bytas ut,men annars är vi klara..innan 50-tals köket kommer imot(HOX HOX om nån har ett i knutarna),då skall det bytas mycket mycket mer,men såhär skall det väl gå i typ 10 år framöver,trivs nu i mitt kök.

Och kan tilläggas att inte en ända lade märket till att vi hade ändrat om köket under sonens kalas...de ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar